NRC

Klik hier voor het overzicht: NRC (14)

NRC Handelsblad is een liberaal Nederlands dagblad, veelal een kwaliteitskrant genoemd. De krant heeft de statuur van een ‘Newspaper of record’, hoewel er geen volledige politieke verslagen of agenda’s in gepubliceerd worden. De hoofdredactie zetelt sinds 2012 in Amsterdam (voorheen was het Rotterdam). Uit de krant ontstond als aanvulling het dagblad nrc.next voor jongere lezers.

De krant verscheen voor het eerst op 1 oktober 1970, na een fusie van het Algemeen Handelsblad (opgericht 1828, Amsterdam door J.W. van den Biesen) en de Nieuwe Rotterdamse Courant (opgericht in 1843 door Henricus Nijgh als Rotterdamsch staats-, handels-, nieuws- en advertentieblad, maar in januari 1844 omgedoopt in Nieuwe Rotterdamsche Courant, later zonder de ch). Om de oorspronkelijke abonnees van de fuserende kranten aan de fusie te laten wennen, bestonden de eerste tijd twee edities: NRC Handelsblad met een speciale pagina Rotterdams nieuws en Handelsblad NRC (1970-1972) waarin een Amsterdamse pagina was opgenomen.

NRC Handelsblad Concordia 20 jan 1990

NRC Handelsblad Concordia 20 jan 1990

De krant maakte met onder meer het Algemeen Dagblad deel uit van de Nederlandse Dagblad Unie, totdat het concern in 1995 overgenomen werd door PCM Uitgevers, uitgever van onder meer de Volkskrant en Trouw. Nadat De Persgroep in het voorjaar van 2009 PCM overnam, werd NRC Media afgestoten.
Hoewel er door de redactie werd geopperd om zelfstandig door te gaan, werd de krant in december van dat jaar geveild. De overnamekandidaten deden op 9 december 2009 een bod. Nadat zowel De Persgroep Nederland en de redactie van de NRC hadden ingestemd, werden Egeria en Lux Media de nieuwe eigenaren van NRC Media. Egeria, de investeringsmaatschappij van de familie Brenninkmeijer, nam een belang van 80%, en de televisiezender Het Gesprek werd via Lux Media voor 20% eigenaar. Op 16 september 2010 verkochten Ruud Hendriks en Harry de Winter hun aandeel in Lux Media aan Egeria. Alleen Derk Sauer hield nog een belang in Lux Media en daarmee indirect een belang van 9% in NRC Media.
In maart 2014 werd NRC Media door Egeria, met 91% van de aandelen, in de etalage gezet. In februari 2015 werd bekend dat het Vlaamse Mediahuis de nieuwe eigenaar is geworden. De overnamesom ligt tussen de 90 en 95 miljoen euro, waarvan Mediahuis ongeveer een derde betaalt, een derde wordt geleend bij ABN Amro en verder betalen de Stichting Democratie en Media (SDM) en de investeringsmaatschappij van de Vereniging Veronica mee.

NRC Handelsblad Tom Poes 01593

NRC Handelsblad Tom Poes 01593

De krant profileert zichzelf als kwaliteitskrant en is met een oplage van ongeveer 200.000 exemplaren de vierde betaalde krant van Nederland. Het motto van de krant is Lux et Libertas — Licht en Vrijheid — waarbij licht naar de Verlichting en vrijheid naar de liberalestaatsman Thorbecke verwijst.[bron?] Het is overgenomen van het Algemeen Handelsblad dat dit motto vanaf 1 maart 1928 voerde.[10] NRC Handelsblad ziet zichzelf als een krant van liberale signatuur.[3] De krant concentreert zich op berichtgeving over het buitenland, politiek, economie, opinie en kunst (waaronder literatuur). NRC Handelsblad heeft met 23 correspondenten het grootste buitenlandse netwerk van alle Nederlandse media. De krant heeft een traditie in onderzoeksjournalistiek.
Elke donderdag is de krant voorzien van een ‘Cultureel Supplement’, dat de actualiteit op het gebied van kunst en cultuur in binnen- en buitenland volgt met artikelen, beschouwingen en interviews. Als eerste in Nederland kwam de krant in 1971 met deze wekelijkse cultuurbijlage. Daarnaast verschijnt op vrijdag een boekenbijlage.
Sinds december 1998 gaf NRC Handelsblad de kleurenbijlage M uit, die tot maart 2009 maandelijks verscheen. Met ingang van april 2009 is M vervangen door NRC Magazine, dat wekelijks deel uitmaakt van de zaterdagse editie. In de zaterdageditie zijn ook de bijlagen “Wetenschap” en “Opinie en debat” opgenomen.
Per 1 januari 2011 heeft de krant het contract met het persagentschap ANP beëindigd en is zij overgestapt op het Amsterdamse persbureau Novum dat volgens de redactie van de krant flexibeler en innovatiever is.
De NRC verschijnt sinds 7 maart 2011 op tabloidformaat. ’s Zaterdags verschijnt de krant sindsdien als NRC Weekend, dat meer gericht is op onderzoeksjournalistiek en verhalen over duurzaamheid en persoonlijke financiën. Er werd tevens een katern toegevoegd over mode, design, gastronomie en reizen.

(Bron Wikipedia)

Terug >>